We begrijpen dat de huidige situatie rondom de uitbraak van het COVID-19 (Corona virus) ook financiële gevolgen voor uw bedrijf heeft. Zeker in de reisindustrie kunnen deze gevolgen grote impact op uw bedrijf hebben.

Toch raden wij u toch aan om flexibel om te gaan met de situatie, met name bij annuleringen. Zeker als de annuleringen verband houden met reisrestricties verzoeken wij u om dit samen met uw klant op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld door de reservering te verplaatsen of een voucher te verstrekken. Indien dat niet mogelijk is adviseren wij geen extra kosten te berekenen en ook additionele kosten terug te boeken. U voorkomt hiermee ergernis bij uw klanten, maar ook mogelijke chargebacks.

Hoewel er geen speciale regels van kracht zijn gegaan, zullen de (credit)cardmaatschappijen in dit soort situaties de (chargeback)regels zoveel mogelijk in het voordeel van de kaarthouder (consument) hanteren. Dit geldt niet alleen bij annuleringen, maar ook als bestelde producten niet of niet op tijd kunnen worden afgeleverd. 

Evenementen & reizen

Als u door de maatregelen een evenement of reis heeft moeten annuleren dan hebben kaarthouders, uw bezoekers of reizigers, recht op vergoeding van de kosten. In principe geldt dit ook als het evenement of reis wordt verplaatst en uw klanten het evenement of de reis niet kunnen bijwonen op de nieuwe datum.

Als uw klant zelf annuleert voor een evenement of reis dan gelden uw annuleringsvoorwaarden. Deze voorwaarden kan een kaarthouder in principe niet betwisten. Mocht u hiervoor toch een chargeback ontvangen, stuur ons Chargeback Team dan hiervoor de bewijzen. Zij zullen de chargeback voor u aanvechten.

Hotels

Als u als hotel een annulering krijgt is het aan te raden om de reservering van de kamer te verplaatsen naar een nieuwe datum.

Mocht u er niet uitkomen met uw klant dan is het beter om geen no-show in rekening te brengen, zelfs als dit binnen uw annuleringsvoorwaarden valt. De mogelijkheden om een no-show in te sturen zijn bij Visa en Mastercard beperkt. De kans dat u uw geld terug krijgt is dan ook zeer klein, terwijl u wel tijd en moeite moet stoppen in de afhandeling van de chargeback.

No-show regels voor hotels

Wanneer uw bezoeker niet of te laat annuleert voor een boeking gelden de volgende regels:

  • Er mag maar voor een nacht in rekening worden gebracht, dus niet de volledig geboekte periode. 
  • Gasten mogen annuleren tot 72 uur voor de boeking als er met een Mastercard is gereserveerd. Bij Visa is deze periode maximaal 24 uur.
     

SGR Corona-voucher

De SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) heeft de Corona-voucher in het leven geroepen. Reizigers die een reis hebben geboekt met SGR Garantie kunnen met deze voucher de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken. 

Lees meer over de voucher