Wat is een chargeback?

Een chargeback vindt plaats als de kaarthouder het niet eens is met een transactie op zijn/haar overzicht.

Als de creditcardhouder het niet eens is met een transactie, dient hij of zij samen met de organisatie die de creditcard uitgeeft (de issuer) een chargeback in bij de acquirer, via welke de acceptant creditcards en internationale betaalpassen accepteert. De chargeback moet voldoen aan een aantal regels die de card schemes (bijvoorbeeld MasterCard, Visa, JCB en UnionPay) hebben opgesteld.

Als de creditcardhouder een transactie betwist, ligt de bewijslast bij de acceptant. Het is aan de acceptant om aan te tonen dat het wel degelijk de creditcardhouder zelf is geweest die de transactie bij de acceptant in de (web)winkel heeft verricht en/of de (gewenste) goederen ontvangen heeft. Slaagt de acceptant daar niet in, dan houdt de acquirer het transactiebedrag bij de acceptant in en krijgt de creditcardhouder zijn of haar geld terug.

EMS heeft een gespecialiseerd Chargebackteam die u helpt bij de verdediging tegen onterechte chargebacks. > Lees meer