Er werd maar liefst voor € 217 miljoen teruggestort op de rekening van de consument, bestaande uit 4,2 miljoen betalingen. In 2017 was dit € 148 miljoen verspreid over 2,9 miljoen betalingen. Vaak gaat het hierbij om duurdere producten gekocht in een kledingzaak of meubelwinkel. Dit is terug te zien aan het gemiddelde transactiebedrag van € 51,50 dat door middel van retourpinnen teruggestort is aan de klant.

Wat is retourpinnen?

Voorheen wanneer een artikel teruggebracht werd naar de winkel kreeg de klant het geld contact terug, maar sinds een aantal jaar kan het aankoopbedrag teruggestort worden op de betaalrekening van de klant. Dit werkt door middel van een omgekeerde pintbetaling: de consument stopt de betaalpas in, of legt deze op, de betaalautomaat. De winkelier geeft opdracht om een X bedrag terug te betalen. Vervolgens wordt dit bedrag binnen enkele dagen weer bijgeschreven op de rekening van de klant. Dit kan echter alleen wanneer de klant de aankoop ook met de betaalpas heeft gedaan.

Cashless is de nieuwe trend

De stijging in het aantal retourpinbetalingen is niet zo gek. De consument betaalt steeds vaker ‘cashless’ door contactloos te pinnen en hoeft vaak geen contant geld terug. Het aanbieden van retourpinnen is dan ook een klantvriendelijke oplossing. Bovendien is deze oplossing ook veiliger voor de ondernemer omdat hij minder contant geld in zijn zaak hoeft aan te houden. Ook is het goedkoper: contant geld storten is duurder dan elektronische betalingen.

Wilt u ook retourpinnen aanbieden aan uw klanten?

Op onze EMS betaalautomaten kunt u gemakkelijk retourpinbetalingen uitvoeren.

Bekijk hier ons aanbod!

 

Bron: Contactloosbetalen.nl, Betaalvereniging Nederland, Plusonline.nl, Pin.nl

Toon comments (0)

Wellicht ook interessant voor u

Piggy komt met app op Clover

Ook bij de app developers is de introductie niet ongemerkt gebleven en zijn er veel aanvragen binnengekomen voor de ontwikkeling van Nederlandse apps voor de Clover App Market. Dat is precies waar Clover haar kracht vandaan haalt. Naast een pinautomaat en kassa in één is het bovenal een smartPOS. Dat klinkt misschien wat technisch, maar als je het vertaalt naar een smartphone is het eigenlijk heel logisch; een betaalsysteem met apps erop die het leven van de ondernemer veel eenvoudiger maken. Vandaar ook dat wij iedereen graag kennis willen laten maken met piggy als eerste partner die volledig achter het Clover concept staat.

Lees verder

Vandaag viert EMS een feestje: wij bestaan 15 jaar!

Wij willen al onze klanten bedanken voor het vertrouwen in EMS als hun betalingsverwerker.

Lees verder

EMS introduceert Clover, het alles-in-een betaalsysteem in Nederland

Waar veel ondernemers nog diverse apparaten en contracten hebben voor hun kassa en andere apparaten voor hun administratie, biedt Clover juist één slimme oplossing.

Lees verder